RISS 학술연구정보서비스

검색
다국어 입력

http://chineseinput.net/에서 pinyin(병음)방식으로 중국어를 변환할 수 있습니다.

변환된 중국어를 복사하여 사용하시면 됩니다.

예시)
  • 中文 을 입력하시려면 zhongwen을 입력하시고 space를누르시면됩니다.
  • 北京 을 입력하시려면 beijing을 입력하시고 space를 누르시면 됩니다.
닫기
    인기검색어 순위 펼치기

    RISS 인기검색어

      유아교사의 전문성인식과 교사 효능감이 유아의 학습행동에 미치는 영향

      한글로보기

      https://www.riss.kr/link?id=T13552234

      • 저자
      • 발행사항

        서울 : 경희대학교 교육대학원, 2014

      • 학위논문사항
      • 발행연도

        2014

      • 작성언어

        한국어

      • 주제어
      • DDC

        372 판사항(22)

      • 발행국(도시)

        서울

      • 기타서명

        The Effects of Early Childhood Teachers' Professional Recognition and Teacher-efficacy on Children's Learning Behavior

      • 형태사항

        89 p. : 삽화 ; 26 cm

      • 일반주기명

        지도교수: 서소정
        경희대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.
        참고문헌: p. 59-68

      • 소장기관
        • 경희대학교 중앙도서관 소장기관정보
      • 0

        상세조회
      • 0

        다운로드
      서지정보 열기
      • 내보내기
      • 내책장담기
      • 공유하기
      • 오류접수

      부가정보

      국문 초록 (Abstract)

      본 연구는 유아교사의 전문성 인식과 교사효능감이 유아의 학습행동에 미치는 영향을 알아봄으로써, 가정 및 유아교육기관에서 유아기 학습행동에 대한 중요성을 인식할 수 있도록 돕고, ...

      본 연구는 유아교사의 전문성 인식과 교사효능감이 유아의 학습행동에 미치는 영향을 알아봄으로써, 가정 및 유아교육기관에서 유아기 학습행동에 대한 중요성을 인식할 수 있도록 돕고, 유아 학습행동을 증진 시킬 수 있는 프로그램 개발에 대한 기초자료를 제공하는데 연구의 목적을 두었다.
      연구대상은 서울 경기 지역에 소재한 82개 어린이집의 만3세, 만4세, 만5세 유아 202명과 담임교사 202명이며, 유아의 학습행동, 유아교사의 전문성 인식과 교사 효능감의 측정은 교사가, 유아의 배경은 202명의 학부모에 의해 이루어졌다.
      유아의 학습행동을 측정하기 위해 유아학습행동척도를 정선교(2000)가 사용한 질문지를 사용하였다. 유아교사의 전문성 인식을 측정하기 위해 백은주·조부경(2004)이 개발한 ‘유아 교사의 전문성 발달 수준 자기 평가도구’를 어린이집 교사에게 적합하게 수정 보완하여 사용한 김수미(2013)의 설문지를 사용하였으며, 유아교사의 교사효능감을 측정하기위해 김선영과 서소정(2009)이 국내 유아교사를 대상으로 타당도와 신뢰도를 확보한 유아교사 효능감 척도를 사용하였다.
      자료의 분석은 먼저, 유아와 유아교사의 배경변인의 특성을 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였으며, 주요 연구 변인들의 일반적인 경향을 살펴보기 위하여 평균과 표준편차를 산출하였다. 교사의 전문성인식과 교사 효능감, 유아의 학습 행동 간의 상관성을 알아보기 위해 상관분석을 실시하였으며, 마지막으로 위계적 다중회귀분석을 통해 유아와 유아교사들의 주요 배경변인과 교사의 전문성 인식, 교사효능감이 유아의 학습행동에 미치는 영향력을 규명하였다.
      본 연구의 주요 결과를 연구문제별로 정리하면 다음과 같다.
      첫째, 유아의 학습행동과 유아교사의 전문성 인식과 교사 효능감을 살펴본 결과, 유아의 학습행동의 경우 학습태도의 영역이 가장 높은 경향으로 나타났다. 유아교사의 전문성 인식의 하위영역은 지식과 기술의 발달이 가장 높은 경향으로 나타났으며, 생태적 발달이 가장 낮은 경향을 보였다. 유아교사의 교사 효능감의 하위 영역을 살펴보면, 영유아의 상호작용에 대한 효능감이 가장 높은 경향으로 나타났다.
      둘째, 유아와 교사의 배경변인에 따른 주요 연구변인의 차이를 살펴본 결과, 유아의 성별과 학습행동의 차이에서는 유의한 차이를 나타내지 않았으며, 유아의 연령에 따른 학습행동의 차이에서 만4세 연령의 학습행동 수준이 가장 높게 나타났다.
      어머니의 학력수준에 따른 학습행동은 학력수준이 높을수록 유아들의 학습행동 수준이 높은 경향으로 나타났다. 가정 월소득에 따른 학습행동 또한 월소득 수준이 높을수록 학습행동 수준이 높은 경향으로 나타났다.
      유아의 배경변인에 따른 유아의 학습행동 차이를 살펴보면, 유아교사의 연령층에 따른 학습행동의 경우 30세 이상의 교사들의 유아들이 학습행동 수준이 높은 것으로 나타났다. 유아교사의 경력에 따른 학습행동 차이는 10년 이상의 경력을 가진 교사의 유아들의 학습행동의 수준이 높은 경향을 보였다. 유아교사의 학력에 따른 학습행동의 차이는 대학교졸 이상의 교사들의 유아들이 학습동기부여, 주의와 지속, 학습태도의 모든 하위영역에서 높은 경향을 보였다. 유아교사의 전공에 따른 학습행동의 차이를 살펴보면, 유아교육학 전공 교사들이 아동/보육학 전공 교사들에 비해 학습행동 수준이 다소 높게 나타났지만 유의미한 차이는 나타나지 않았다.
      유아와 교사의 배경변인에 따른 유아교사의 전문성 인식과 교사효능감 수준 차이를 살펴보면, 교사의 연령층에 따른 전문성 인식과 교사효능감 수준 차이는 교사의 연령층간에 전문성 인식 수준에 모두 유의미한 차이를 보이는 것으로 나타나 교사의 연령층이 높을수록 전문성 수준이 높은 것을 알 수 있다. 교사 효능감도 마찬가지로 교사의 연령층 간에 교사 효능감에 모두 유의미한 차이를 나타냈다. 교사경력에 따른 유아교사의 전문성인식과 교사 효능감 수준 차이를 살펴보면, 유아교사의 전문성 인식과 교사 효능감 모두 교사의 경력 간에 유의미한 차이를 보이는 경향으로 나타났다. 교사의 학력에 따른 전문성 인식과 교사효능감 수준 차이는 학력이 높을수록 전문성 인식과 교사효능감 수준이 높은 것으로 나타났다. 전공에 따른 유아교사의 전문성 인식과 교사 효능감 수준 차이를 살펴보면, 유아교사의 전문성 인식 수준은 유아교육학 전공 교사들과 아동/보육학 전공 교사들이 거의 비슷한 경향을 보였으며, 교사효능감 수준은 유아교육학 전공 교사들이 아동/보육한 전공 교사들에 비해 다소 높은 경향을 보였다.
      셋째, 교사의 전문성인식과 교사 효능감, 유아의 학습행동간의 상관관계를 살펴보면 다음과 같다. 먼저 교사의 전문성 인식과 유아의 학습행동 전체 변인간에 정적 상관이 있는 것으로 나타났으며, 전문성인식과 유아의 학습행동 하위 영역간에도 모두 정적 상관관계를 보여 교사의 전문성과 유아의 학습 행동간에 밀접한 관련성이 있음을 알 수 있다. 유아교사의 교사효능감은 유아의 학습행동 전체 변인간에 정적 상관관계를 보였으며, 교사 효능감과 유아의 학습행동 하위 영역간에도 정적 상관을 나타내어 교사의 교사효능감과 유아의 학습행동간에도 상호 밀접한 관련성이 있음을 알 수 있었다.
      넷째, 유아의 학습행동에 미치는 영향을 살펴본 결과, 유아 교사들의 배경변인, 유아교사의 전문성 인식, 교사효능감 변인들은 유아의 학습행동에 영향을 미쳤으며, 배경 변인들 중 유아의 연령은 학습행동에 부적 영향을, 어머니 학력과 가정월소득 등은 유아의 학습행동에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 교사의 전문성 인식과 교사 효능감은 유아의 학습행동에 정적 영향을 미치는 경향을 보였다. 이들 영향 변인들 중 교사의 전문성인식이 유아의 학습행동에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 예측된다.
      본 연구의 결과를 통하여 유아교사의 전문성인식과 교사 효능감은 유아의 학습행동과 높은 상관관계를 가지며, 유아의 학습행동 수준에 영향을 미치는 중요한 변인임을 알 수 있었다. 이러한 결과는 교사로 하여금 교사로서의 전문성과 효능감의 중요성을 고취시키며, 유아들의 학습행동 수준을 높일 수 있는 기초자료를 제공하였다는데 의의가 있다고 하겠다.

      더보기

      다국어 초록 (Multilingual Abstract)

      The goal of this study was to understand the importance of children's learning behavior in households and in early childhood educational institutions by investigating the effects of early childhood teachers' professional recognition and teacher-effica...

      The goal of this study was to understand the importance of children's learning behavior in households and in early childhood educational institutions by investigating the effects of early childhood teachers' professional recognition and teacher-efficacy on children's learning behavior and ultimately providing basic data information on program development to enhance children's learning behavior.
      202 children ages from 3, 4, and 5 and 202 homeroom teachers from 82 daycare centers based in Seoul and Gyeonggi province participated for this study. Children's learning behavior, early childhood teachers' professional recognition and teacher-efficacy was measured by the teachers, and the children's background was done by the parents.
      The questionnaires from 'Early childhood learning behavior scale' by Jung, Sun Gyo (2000) was used to measure the children's learning behavior. 'Developmental level of early childhood teachers' specialty self-assessment tool' developed by Baik, Eun Joo and Cho, Boo Kyung (2004) which was revised and modified accordingly to the daycare teachers by Kim, Soo Mi (2013) was used to examine the early childhood teachers' professional recognition, Last but not least, the early childhood teacher-efficacy scale was used by the tool from Kim, Sun Young and Seo, So Jung (2009) which obtained validity and credibility by domestic early childhood teachers.
      Frequency analysis was first conducted for this research to investigate the background variable characteristics of the children and early childhood teachers. Average and standard deviation was carried out to understand the general tendency of the main variables of the study. The correlation between teachers' professional recognition, teacher-efficacy, and children's learning behavior was measured by correlation analysis. Lastly, multiple regression analysis was used to examine the effects of children's and early childhood teacher's main background variables, teachers' professional recognition, and teacher-efficacy on children's learning behavior.
      The results of the study according to the research questions can be summarized as follows:
      First, as for the results on children's learning behavior and early childhood teachers' professional recognition and teacher-efficacy, the learning attitude resulted with the highest tendency in the case of children's learning behavior. Knowledge and technical development resulted with the highest tendency among the subordinate area for early childhood teachers' professional recognition and ecological development showed with the lowest results. Interaction with the children resulted with the highest tendency among the subordinate-area on early childhood teachers' teacher-efficacy.
      Second, as for the differences of the main research variables according to the children's and teachers' background variables, there wasn't a significant difference on the children's learning behavior depending on the different gender. For the differences of learning behavior regarding on the level of age, 4-year-old children resulted with the highest standard in the learning behavior. In addition, the learning behavior standard of the children was high among the children with mothers with higher educational level. Also, as for the learning behavior in relations with the monthly household income, children from household with higher monthly income resulted with the tendency with higher learning behavior standards.
      The differences of the children's learning behavior according to the children's background variables in regards to the early childhood teachers' age group on learning behavior was examined and children who are taught by the teachers in their 30s resulted with the highest learning behavior standards. As for the differences on early childhood teachers' teaching experience, children's learning behavior standard showed highest with the teachers' who have over 10 years of experience. Moreover, the differences of the learning behavior according to the early childhood teachers' educational level resulted that the teachers who have an undergraduate degree or higher showed a the higher tendency on all subordinate-areas such as motivating the children, care and persistence, and learning attitude. Looking into the differences according to the early childhood teachers' major, teachers from the department of early childhood studies showed higher learning behavior standards compared to the teachers from the department of child studies and early care studies, but there wasn't a significant difference on this result.
      The differences on the standard of early childhood teachers' professional recognition and teacher-efficacy according to the children and teachers' background variable resulted with a significant difference with both professional recognition and teacher-efficacy on regards to the different age group and the teachers in the older age group resulted with higher standards of professional recognition. Teacher-efficacy equally had the same result showing significant differences on the different age groups. As for the differences in early childhood teachers' professional recognition and teacher-efficacy in regards to the teacher's teaching experiences, teachers' professional recognition and teacher-efficacy resulted with a significant difference according to the teachers' teaching experience. Professional recognition and teacher-efficacy according to the teachers' education level resulted that teachers with higher educational level had higher standards of professional recognition and teacher-efficacy. The differences on early childhood teachers' professional recognition and teacher-efficacy according to the major resulted that teachers who majored early childhood studies, child studies, and early child care studies had similar tendency of the standards of professional recognition, but teachers from early childhood education studies resulted with a rather high standards in teacher-efficacy compared to the teachers from child and early child care studies.
      Third, the result of the correlations of the teachers' professional recognition, teacher-efficacy, and children's learning behavior are as follows. First, the teachers' professional recognition and children's learning behavior showed a positive relationship among the entire variable and positive relationship was also shown in the subordinate areas of professional recognition and children's learning behavior which can be concluded that teachers' professional recognition and children's learning behavior are closely related to each other. Early childhood teachers' teacher-efficacy resulted with positive relationship with all the variables from children's learning behavior and positive relationship was also showed in the subordinate areas on teacher-efficacy and children's learning behavior which also can be concluded that teachers' teacher-efficacy and children's learning behavior are closely related.
      Fourth, the effects on children's learning behavior was examined and early childhood teacher's background variables, professional recognition, and teacher-efficacy had an effect on children's learning behavior. The children age groups of the variables influenced negatively on learning behavior and on the other hand, mother's educational level and monthly income showed positive effects on children's learning behavior. Of all the variables, it is predicted that the teachers' professional recognition had the strongest effect on children's learning behavior.
      Based on this research results, there is a high correlation between the early childhood teachers' professional recognition and children's learning behavior and the importance of the effect on the standard of children's learning behavior must be realized.
      This result provided meaningful basic data information to enhance the standards of the children's learning behavior and encourage the teachers' to understand the importance of professional recognition and teacher-efficacy.

      더보기

      목차 (Table of Contents)

      • I. 서 론 1
      • 1. 연구의 필요성 및 목적 1
      • 2. 연구문제 4
      • 3. 용어정리 5
      • 1) 유아의 학습행동 5
      • I. 서 론 1
      • 1. 연구의 필요성 및 목적 1
      • 2. 연구문제 4
      • 3. 용어정리 5
      • 1) 유아의 학습행동 5
      • 2) 유아교사의 전문성 인식 5
      • 3) 유아교사의 교사 효능감 5
      • II. 이론적 배경 6
      • 1. 유아의 학습행동 6
      • 2. 유아교사의 전문성 인식 11
      • 3. 유아교사의 교사 효능감 14
      • 4. 유아교사의 전문성 인식과 교사효능감, 유아의 학습행동간의 관계에 대한 선행연구 고찰 18
      • III. 연구방법 19
      • 1. 연구대상 19
      • 2. 연구도구 22
      • 1) 유아의 학습행동 22
      • 2) 유아교사의 전문성 인식 23
      • 3) 유아교사의 교사 효능감 24
      • 3. 연구절차 25
      • 1) 예비조사 25
      • 2) 본조사 25
      • 4. 자료분석 26
      • IV. 연구결과 및 해석 27
      • 1. 유아교사의 전문성 인식과 교사 효능감, 유아의 학습행동의 일반적 경향 27
      • 2. 유아와 교사의 배경변인에 따른 주요 연구변인의 차이 28
      • 1) 유아의 배경변인에 따른 유아의 학습행동 차이 28
      • (1) 유아의 성별에 따른 학습행동의 차이 28
      • (2)유아의 연령에 따른 학습행동의 차이 29
      • (3)어머니의 학력수준에 따른 학습행동의 차이 30
      • (4) 가정 월소득에 따른 학습행동의 차이 31
      • 2) 유아교사의 배경변인에 따른 유아의 학습행동 차이 32
      • (1) 유아교사의 연령층에 따른 학습행동의 차이 32
      • (2) 유아교사의 경력에 따른 학습행동의 차이 33
      • (3) 유아교사의 학력에 따른 학습행동의 차이 34
      • (4) 유아교사의 전공에 따른 학습행동의 차이 35
      • 3) 유아와 교사의 배경변인에 따른 전문성인식과 교사 효능감 수준 차이 35
      • (1) 유아교사의 연령층에 따른 전문성인식과 교사효능감 수준 차이 35
      • (2) 유아교사의 경력에 따른 전문성인식과 교사효능감 수준 차이 37
      • (3) 유아교사의 학력에 따른 전문성인식과 교사효능감 수준 차이 40
      • (4) 유아교사의 전공에 따른 전문성인식과 교사효능감 수준 차이 41
      • 3. 유아교사의 전문성 인식과 교사효능감, 유아의 학습행동간의 상관관계 42
      • 4. 유아의 학습행동에 미치는 영향 44
      • V. 논의 및 결론 47
      • 1. 논의 및 결론 47
      • 1) 유아교사의 전문성 인식과 교사 효능감, 유아의 학습행동의 일반적 경향 48
      • 2) 유아와 교사의 배경변인에 따른 주요 연구변인의 차이 49
      • 3) 유아교사의 전문성 인식과 교사효능감, 유아의 학습행동간의 상관관계 55
      • 4) 유아의 학습행동에 미치는 영향 56
      • 2. 결론 및 제언 58
      • 참고문헌 59
      • 부 록 69
      • Abstract 85
      더보기

      분석정보

      View

      상세정보조회

      0

      Usage

      원문다운로드

      0

      대출신청

      0

      복사신청

      0

      EDDS신청

      0

      동일 주제 내 활용도 TOP

      더보기

      주제

      연도별 연구동향

      연도별 활용동향

      연관논문

      연구자 네트워크맵

      공동연구자 (7)

      유사연구자 (20) 활용도상위20명

      이 자료와 함께 이용한 RISS 자료

      나만을 위한 추천자료

      해외이동버튼